تبلیغات
همه چیز - ایران ایر
همه چیز
آپلود کار ماست. دانلود برای شماست

ایران ایر
Iran Air logo.svg
تأسیس: ۱۳۴۰ هجری شمسی
کد یاتا: IR
کد ایکائو: IRA
دفتر اصلی: تهران - ایران
ناوگان: ۴۸ فروند
مقاصد: ۸۴
رئیس شرکت: فرهاد پرورش
وب‌گاه: http://www.iranair.com
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

سال

 

هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران از هنگام تأسیس در سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۶۰ «هواپیمایی ملی ایران» نام داشت که به اختصار «هما» نیز خوانده می‌شد. نام رسمی بین‌المللی این شرکت حامل پرچم از آغاز تا کنون «ایران ایر» (Iran Air) بوده است.

/توضیحات

۱۳۲۵ تاسیس شرکت هواپیمایی ایران با سرمایه بخش خصوصی

( حمل بیش از ۱۱ هزار مسافر در اولین سال )

۱۳۳۳ تاسیس شرکت هواپیمایی پارس توسط بخش خصوصی
۱۳۴۰ تاسیس شركت هواپیمایی ملی ایران هما با ادغام شركتهای هواپیمایی ایران و پارس

( با بهره گیری از هواپیماهای DC-3, DC-6, Viscount )

۱۳۴۱ نخستین گام عملیاتی هما ، حمل و نقل زائران خانه خدا
۱۳۴۳ عضویت در انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی « یاتا »
۱۳۴۴ نخستین پرواز جت هما با ۸۲ مسافر از فرودگاه مهرآباد تهران

به بیروت، رم، ژنو و فرانکفورت و كنار گذاشتن هواپیماهای ملخ دار با موتورهای پیستونی

۱۳۴۹ ورود نخستین فروند از 5 فروند هواپیمای بویینگ (B-707)
۱۳۵۵ تداوم گسترش شبكه پروازهای داخلی و بین‌المللی هما

با استفاده از ۲۳ فروند هواپیمای جت، همراه با دو فروند جت اجاره ای

۱۳۵۹ ورود نخستین فروند از ۶ فروند هواپیمای ایرباس (A-300-B2K)
۱۳۶۰ تغییر نام هواپیمایی ملی ایران " هما " به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما

( حمل بیش از 1/2 میلیون مسافر در این سال )

۱۳۶۹ ورود نخستین فروند از ۶ فروند هواپیمای فوكر(F-100)
۱۳۷۱ آغاز فعالیت ایران ایرتور بعنوان یك شركت هواپیمایی وابسته به هما

با استفاده از هواپیماهای اجاره ای

۱۳۷۳ اضافه شدن هواپیمای ایرباس(A-300-600)
۱۳۷۹ ورود یك فروند هواپیمای ایرباس (A-310-300) از امارات
۱۳۸۰ اضافه شدن ۶ فروند هواپیمای ایرباس (A-310-200) از تركیه
۱۳۸۲ ورود یك فروند هواپیمای ایرباس (A-310-300)
۱۳۸۳ اضافه شدن ۳ فروند هواپیمای فوكر (F-100)

و 2 فروند هواپیمای ایرباس (A-300-600)

۱۳۸۴ اضافه شدن ۴ فروند هواپیمای فوکر
۱۳۸۵ اضافه شدن یک فروند هواپیمای فوکر

یک فروند هواپیمای (B-747-200) 2 فروند هواپیمای (A-300-B4)

۱۳۸۶ ورود 5 فروند هواپیمای F-100

موفقیت "هما" در کسب تاییدیه SAFA( کمیسیون ایمنی هوانوردی اروپا) مبنی بر ایمنی و استمرار پروازهای هما به اروپا

۱۳۸۷ اضافه شدن ۲ فروند هواپیمای (A-300-200)

یک فروند هواپیمای A320 و ورود ۲ فروند هواپیمای باری (A-300-B4-F) و یک فروند هواپیمای باری (B-747-F) و موفقیت هما در اخذ گواهینامه IOSA (ارزیابی ایمنی عملیات و سیستم‌های کنترلی شرکت‌های هواپیمایی توسط یاتا) [۱]

۱۳۸۹ طبق تصمیم کمیسیون حمل و نقل اروپا تعدادی از هواپیماهای ایران ایر به دلیل غیر ایمن بودن در فهرست سیاه این سازمان قرار گرفت واجازه پرواز دراوپا به آنان داده نخواهد شد.[۲]

حوادث

  • در۵ دسامبر سال ۱۹۵۲ یک فروند داگلاس دی سی ۳ هما در نزدیکی تهران سقوط کرد، در اثر این حادثه ۲۷ نفر جان باختند و تنها دو نفر از سرنشینان نجات یافتند.
  • در ۲۱ ژانویه ۱۹۸۰ یک فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ هما در حالی که در آستانه فرود در فرودگاه مهرآباد تهران قرارداشت بر اثر گرفتار شدن در طوفان با ارتفاعات پوشیده از برف البرز برخورد کرد. در اثر این حادثه هر هشت خدمه و تمام ۱۲۰ مسافر پرواز جان سپردند.
  • در ۳ جولای ۱۹۸۸ پرواز شماره ۶۵۵ هما که از بندرعباس راهی دبی بود توسط ناو آمریکایی وینسز بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. بر اثر این حادثه همه ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه پرواز جان باختند. مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا کردند که خدمه ناو، ایرباس پهن‌پیکر هما را با یک فروند هواپیمای جتگنده اف۱۴ نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته‌اند.
  • در تاریخ ۲ ژانویه سال ۲۰۰۸ یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ هما با شناسه EP-IDB که با ۱۰۰ مسافر در صدد برخاستن از فرودگاه مهرآباد برای انجام یک پرواز داخلی به مقصد شیراز بود، پس از آتش گرفتن موتور و بالش از باند خارج شد. در جریان این حادثه که زیر بارش سنگین برف رخ داد به هیچ کس آسیبی وارد نشد.[۱۳]
  • در ۱۳۸۸/۷/۱۳ پروازی از تهران به مدینه بعد از ۲۰ دقیقه پرواز به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگشت. این برگشت به علّت منفجر شدن موتور سمت راست بود.
  • در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۵ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ این شرکت با شناسه EP-IRP به شماره پرواز ۲۷۷ در مسیر پروازی تهران ارومیه به علت شرایط نا مساعد جوی و هوای برفی شدید، در ۵ مایلی فرودگاه ارومیه دچار سانحه گردید و ۷۷ نفر از ۱۰۵ سرنشین آن از جمله ۱۰ خدمه پرواز کشته و بقیه مصدوم شدند.
  • در تاریخ سه شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در مسیر بازگشت از مسکو به تهران به دلیل نقص فنی در ارابه چرخ جلو وادار به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران شد. این حادثه به دلیل مهارت بالای خلبان هوشنگ شهبازی در فرود، هیچ آسیب جانی در پی نداشت.
free counters
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما مطالبی که به عنوان بازی و کنسول می باشد، چگونه است؟





صفحات جانبی
همکاران
امکانات اصلی

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to همه چیز by Email

blogskin